Luz y Sombra : Goya en het Spaanse realisme : grootmeester van het Spaanse Realisme. Tentoonstelling in Bozar.

 



In Bozar . Nog te zien tot 11 januari 2026….

Een zeer actueel , hedendaags onderwerp dat rond 1800 door Goya meesterlijk uitgewerkt werd in zijn grafiek , tekenwerk en schilderijen. Zo hield hij zijn tijd vast.

Hier rijst de vraag : ‘Lopen we zo ver achter dat wat toen actueel was het nu weer is of nog altijd  is?   Hebben we dan niets bijgeleerd? Is de geest der mensheid zo in achterlijkheid blijven wortelen   ?  Of wat is het nut van een bril als je niet zien kan of wil !!!!

Wat is het nut van recht als het enkel dient om alles krom te trekken :  machtsmisbruik met een verdekte vorm van diefstal door hen die het moeten uitvoeren en er zo profijt uit halen

Hier zijn maatschappijkritische beelden te zien die de ogen openen voor het destructive van de mens ook vandaag .Een neerslag van agressie.  Zo ver was Goya voor in zijn denken, in beelden omgezet in zijn kunst. Niet enkel tijdsdocumenten, maar inzichten die vandaag velen nog niet hebben.

Oorlog, absurde wantoestanden door bijgeloof, donkere akelige werken in  een tijd zoals de onze met verschuivingen en overgang en onzekerheden en van achterlijkheid naar Verlichting ???

 Een neerslag van  Spaanse wreedheid en agressie zoals je ze aantreft bij Solana, Picasso , Saura , een neerslag van wreedheid te zien in de krassende lijn die gehanteerd wordt als een mes , gedeformeerd werk van  een voorwerp , een mens , verminkt  als door  mishandeling,  hier symbolisch enkel van een  voorwerp, maar in werkelijkheid van een mens.  En eveneens aanwezig in het ritmische  gestamp

van de dans : Flamenco.

Grillen, waanzin, oorlogsrampen zoals vandaag. Ook in zang en dans  : flamenco (ritmisch vertrappelen),  eveneens  een sociaal bindmiddel in die maatschappij vol  rituelen.

Bekijk het heden door het verleden.: de slaap van de rede (verstand ) brengt monsters voort.

De werken van Goya zijn maatschappijkritische beelden : aanklachten tegen onrecht en algemene wantoestanden in zijn tijd ( en ook nog steeds de onze), maar ook absurde hachelijke situaties.

Zeer interessant hoe actueel ze zijn, temeer daar ikzelf in mijn kunst met de wantoestanden van mijn tijd bezig ben :  mijn thema ‘onrecht’ ! Deze situatie is niet alleen gebonden aan Spaanse toestanden , maar universeel. Zijn werken uit 1800 zijn ook vandaag net zo relevant als toen.

Wreedheid en onbegrip van de mens manifesteren zich vandaag eveneens door verschrikkingen en geweld op enkelen van toevallig machtigen ook in onze maatschappij. Macht is hen toegestaan, maar ze misbruiken ze voor eigen voordeel.

Dat loopt in stilte af, is uitgekiend, verzwegen: loopt ongemerkt voor anderen vol ongeloof.   Geen moord en roof met het geweer , maar door  gerecht : misbruik van wet en macht en jarenlang gevecht voor rechtzetting achteraf . Verstikking van de slachtoffers door vals betichten  en gebrek en misbruik aan verweer : normale werkzame burgers  worden  totaal  beroofd . Hoe zich verdedigen? Ook nu , vandaag en hier.

G. Cleuren