Luz y Sombra : Goya en het Spaanse realisme : grootmeester van het Spaanse Realisme. Tentoonstelling in Bozar.
In Bozar .
Nog te zien tot 11 januari 2026….
Een zeer
actueel , hedendaags onderwerp dat rond 1800 door Goya meesterlijk
uitgewerkt werd in zijn grafiek , tekenwerk en schilderijen. Zo hield hij zijn
tijd vast.
Hier rijst
de vraag : ‘Lopen we zo ver achter dat wat toen actueel was het nu weer is of nog
altijd is? Hebben we dan niets bijgeleerd? Is de geest
der mensheid zo in achterlijkheid blijven wortelen ? Of wat is het nut van een bril als je niet
zien kan of wil !!!!
Wat is het
nut van recht als het enkel dient om alles krom te trekken : machtsmisbruik met een verdekte vorm van
diefstal door hen die het moeten uitvoeren en er zo profijt uit halen
Hier zijn
maatschappijkritische beelden te zien die de ogen openen voor het destructive
van de mens ook vandaag .Een neerslag van agressie. Zo ver was Goya voor in zijn denken, in
beelden omgezet in zijn kunst. Niet enkel tijdsdocumenten, maar inzichten die
vandaag velen nog niet hebben.
Oorlog,
absurde wantoestanden door bijgeloof, donkere akelige werken in een tijd zoals de onze met verschuivingen
en overgang en onzekerheden en van achterlijkheid naar Verlichting ???
Een neerslag van Spaanse wreedheid en agressie zoals je ze
aantreft bij Solana, Picasso , Saura , een neerslag van wreedheid te zien in de
krassende lijn die gehanteerd wordt als een mes , gedeformeerd werk van een voorwerp , een mens , verminkt als door mishandeling,
hier symbolisch enkel van een
voorwerp, maar in werkelijkheid van een mens. En eveneens aanwezig in het ritmische gestamp
van de dans
: Flamenco.
Grillen,
waanzin, oorlogsrampen zoals vandaag. Ook in zang en dans : flamenco (ritmisch vertrappelen), eveneens een sociaal bindmiddel in die maatschappij vol
rituelen.
Bekijk het
heden door het verleden.: de slaap van de rede (verstand ) brengt monsters
voort.
De werken
van Goya zijn maatschappijkritische beelden : aanklachten tegen onrecht en algemene
wantoestanden in zijn tijd ( en ook nog steeds de onze), maar ook
absurde hachelijke situaties.
Zeer
interessant hoe actueel ze zijn, temeer daar ikzelf in mijn kunst met de
wantoestanden van mijn tijd bezig ben :
mijn thema ‘onrecht’ ! Deze situatie is niet alleen gebonden aan
Spaanse toestanden , maar universeel. Zijn werken uit 1800 zijn ook vandaag net
zo relevant als toen.
Wreedheid en onbegrip van de mens manifesteren zich vandaag
eveneens door verschrikkingen en geweld op enkelen van toevallig machtigen ook
in onze maatschappij. Macht is hen toegestaan, maar ze misbruiken ze voor eigen
voordeel.
Dat loopt in
stilte af, is uitgekiend, verzwegen: loopt ongemerkt voor anderen vol
ongeloof. Geen moord en roof met het
geweer , maar door gerecht : misbruik van
wet en macht en jarenlang gevecht voor rechtzetting achteraf . Verstikking van
de slachtoffers door vals betichten en
gebrek en misbruik aan verweer : normale werkzame burgers worden totaal beroofd . Hoe zich verdedigen? Ook nu , vandaag
en hier.
G.
Cleuren
