John Baldessari, werken van 1966 -2017 in Bozar Brussel
Een zeer interessante tentoonstelling, zeer ongewoon werk.
Een aparte
manier van werken: door een intuïtieve collage tot betekenissen komen :
concert-art , achteraf leesbaar .
Alles op een
ongewone achtergrond : behang van roze achtergrond met bretzel en oor overal.
Banaal maar ongewoon in samenstelling van deze verschillende elementen, niet in
een kader van schilderij of zelf esthetisch ! In de 2e ruimte: een
aardappel en een gewone gloeilamp ( achteraf betekenis als je wil : beiden
nodig voor bestaan : eten en licht op groene grond.
De samenstelling ontlokt betekenis, intuitief
aangevoeld, misschien door iedereen anders gelezen: komt uit de associaties.
Sigarettenrook
doet denken aan wolken . Jungle van vissen, kippen en sprinkhanen roept weer
andere associaties op.
Marilyns
kleed : gebroken wit, of huidskleur kan betekenen : naakt of niets.
Beklemming
door stress : Dirren Serie.
Beeld van
vrouw en woorden : rethink et cetera; Betekenis ????
Airplane falling . Blue torso, + pink arm : kan
onmacht suggereren???
Kleinheid
van de mens : letterlijk + rhino (overweldigend groot) .
Bloem +
verschillende foto’s van een roos, daartegenover : overrompelend zwarte vorm =
fugitive essay ?
Mug boven
tegen plafond, kan alles zijn.
Dwerg op
voeten op stoel op dozen= groter willen zijn .
Hier heb je
vaak de tegenstelling groot klein : mens dier.
Bleuebird :
vliegen op matras en echt :
verschillende mogelijkheden.
Hier enkele collages genoteerd en
wat hun
betekenis voor mij kan zijn.
3pers. : one
with gun = inbeelding;
Knipsel met
sigaret : gevaar niet willen zien.
2 Personen
in verschillende omgeving is : ieder zijn ding.
Goya’s werk
+ taal Pessoa
In ‘t gevang
: real shadows!
Hanging man with sunglasses = gevaar , dreiging
Money : man
verliest ziijn gezicht = glijden : uitglijden.
Gemaskerden
= bedreiging
Duchamp:
alles beweegt ook tijd.
3 types
licht = zien : ook een dolk bevrijdt.(dit zie je dan )
Met de
normale instelling van kijken naar afbeeldingskunst kun je dit niet
ontcijferen. Het gaat hier dan ook niet in hoofdzaak om de esthetiek , de
schoonheid. Die komt voort uit inzicht, begrijpen over hoe je onderliggende
betekenissen kunt genereren. Ook bij gesprekken tussen mensen heb je iets
dergelijks : aanvoelen wat onderin meespeelt.
De
kunstenaar moet hier wel degelijk componeren en daaruit filtert zich de
betekenis. Die wordt in volle omvang maar achteraf duidelijk.
Het is als
bij een gesprek waar je de inhoud maar volledig weet na aanvoelen , luisteren
en ontleden.
Nog te zien tot 1 Februari 2026.
