John Baldessari, werken van 1966 -2017 in Bozar Brussel

 


Een zeer interessante tentoonstelling, zeer ongewoon werk.

Een aparte manier van werken: door een intuïtieve collage tot betekenissen komen : concert-art , achteraf leesbaar .

Alles op een ongewone achtergrond : behang van roze achtergrond met bretzel en oor overal. Banaal maar ongewoon in samenstelling van deze verschillende elementen, niet in een kader van schilderij of zelf esthetisch ! In de 2e ruimte: een aardappel en een gewone gloeilamp ( achteraf betekenis als je wil : beiden nodig voor bestaan : eten en licht op groene grond.

De  samenstelling ontlokt betekenis, intuitief aangevoeld, misschien door iedereen anders gelezen: komt uit de associaties.

Sigarettenrook doet denken aan wolken . Jungle van vissen, kippen en sprinkhanen roept weer andere associaties op.

Marilyns kleed : gebroken wit, of huidskleur kan betekenen : naakt of niets.

Beklemming door  stress : Dirren Serie.

Beeld van vrouw en woorden : rethink et cetera; Betekenis ????

Airplane falling . Blue torso, + pink arm : kan onmacht suggereren???

Kleinheid van de mens : letterlijk + rhino (overweldigend groot) .

Bloem + verschillende foto’s van een roos, daartegenover : overrompelend zwarte vorm = fugitive essay ?

Mug boven tegen plafond, kan alles zijn.

Dwerg op voeten op stoel op dozen= groter willen zijn .

Hier heb je vaak de tegenstelling groot klein : mens dier.

Bleuebird : vliegen op matras  en echt : verschillende mogelijkheden.

 Hier enkele collages genoteerd en

wat hun betekenis voor mij kan zijn.

 3pers. : one with gun  = inbeelding;

Knipsel met sigaret : gevaar niet willen zien.

2 Personen in verschillende omgeving is : ieder zijn ding.

Goya’s werk + taal Pessoa

In ‘t gevang : real shadows!

Hanging man with sunglasses = gevaar , dreiging 

Money : man verliest ziijn gezicht = glijden : uitglijden.

Gemaskerden = bedreiging

Duchamp: alles beweegt ook tijd.

3 types licht = zien : ook een dolk bevrijdt.(dit zie je dan )

Met de normale instelling van kijken naar afbeeldingskunst kun je dit niet ontcijferen. Het gaat hier dan ook niet in hoofdzaak om de esthetiek , de schoonheid. Die komt voort uit inzicht, begrijpen over hoe je onderliggende betekenissen kunt genereren. Ook bij gesprekken tussen mensen heb je iets dergelijks : aanvoelen wat onderin meespeelt.

De kunstenaar moet hier wel degelijk componeren en daaruit filtert zich de betekenis. Die wordt in volle omvang maar achteraf duidelijk.

Het is als bij een gesprek waar je de inhoud maar volledig weet na aanvoelen , luisteren en ontleden.

Nog te zien tot 1 Februari 2026.

©️ Gabriëlla Cleuren