IKIRU geregisseerd door Akira Kurosawa

 



Een ongelooflijk meesterwerk van de grootte van Kubrick .

Dit werk heeft vele elementen van diepe menselijkheid zoals je die vandaag niet meer aantreft. Je kan de teloorgang van de mensheid, van menselijke emotionele  kwaliteiten en medevoelen hieruit destileren. Een overgang van hart naar het spectakel in deze tijd.

Het werk wint veel door zijn ongelooflijke soberheid: diepgang door zwart wit opnames en fixering op het menselijke gezicht dat de emoties reflecteert tot het uiterste.

Ook is de opname vaak van bovenaf , het gezicht , gebogen naar onder en blijft hangen bij de trillende lippen of expressieve droevige ogen vol tranen. Een meesterlijke vertolking van het hoofdpersonage :Takashi Shimurawa,  die bijna heel de film draagt als de gemumifieerde ambtenaar : burocraat : Kanji Watanabe. Wel is de vertolking soms zeer expressief in overdrijving zoals dat soms (voor kinderen) het geval is bij oude films, maar het doet geen afbreuk aan de filmopnames, maar versterkt de expressiviteit .

Het is een beeld van eenzaamheid, onbegrip, vergankelijkheid een zoektocht naar zingeving met het oog op de dood. Toont ook de inefficiëntie,  het dodelijke van de bureaucratie

Opvallend is ook de vertolking van het kantoormeisje vol energie en ongedwongenheid ,   die zichzelf redt door spottende bijnamen voor haar collega’s te verzinnen : haar baas: de mumie. Haar vertolking barst vd spontaniëteit, vitaliteit, gelach.

Een ander opmerkelijk figuur is de vagabondachtige begeleider in de laatste dagen , een hoekig louche en toch oprecht figuur met kennis van wat er in de wereld te koop is.

Schitterende dans van de soepele danseres : betoverend.

Hulde aan wat een vrouw betekent voor sommige mannen.

Ook de jonge vrouw die konijntjes maakt om anderen te plezieren , om met de gemeenschap in contact te zijn op die manier, om iets te betekenen is opmerkelijk.

Ook bij de begrafenis is er spectakel bij zijn collega’s die uitmunten in het zich schoon wassen van hun verantwoordelijkheden.

Opmerkelijk is de politieagent die vindt dat hij tekort schoot: niets doen is dodelijk.

De trots en kracht van het individu en de persoonlijke prestatie worden hier erkend en gehuldigd. Een breken met

omgeving en traditionele banden. Een uit het kader springen.

Zelfs de dood alleen op een schommel,  in de sneeuw op het verwezenlijkte schoolpleintje,  is tragisch uniek.

Dit werk heeft door zijn kwellingen iets gemeens met de figuren  van Dostojewky. Het blijkt ook te verwijzen naar het verhaal van Tolstoj uit 1886  : de dood van Iwan Iljitsh.

 De broer van Kurasawa was verslaafd aan Dostojewsky en Macsim Gorki.

©️ Gabriëlla Cleuren