VLUCHTELINGEN (01)



                                        TUSSEN HOOP en VERNIETIGING 

Zo wordt de mensheid vervracht als vee.


Zo leven de mensen in het Midden-Oosten



                                                           VLUCHTEN IN DE NACHT

Het is een visuele verkenning van het zoeken naar troost te midden van chaos, een momentopname van veerkracht in beweging.


Het aantal vluchtelingen is altijd hoog geweest. Vroeger heette het volksverhuizingen en ging er misschien niet zoveel geweld aan te pas? Het is gewoon een vermoeden. Of toch niet? In onze eeuw is er een verplaatsing van mensen over de hele wereld, er is de mogelijkheid om te reizen, zelfs over lange afstanden, wat veel moeilijkheden met zich meebrengt. De nieuwkomers zijn niet altijd welkom in de veilige omgeving waar ze naartoe willen. Vaak worden ze verjaagd, ontstaat er oorlogsgeweld zoals we nu zien in Oekraïne. De mensheid leeft in dramatische tijden. De verplaatsingen zijn enorm en pijnlijk. Goya : 200 jaar geleden had ermee te maken en legde de verschrikkingen vast in zijn werk. In de tussentijd is er niets verbeterd, alleen maar erger geworden en op grotere schaal. Moet dat zo zijn in een wereld met zoveel middelen en een verhoogd verantwoordelijkheidsgevoel?

Ten gevolge van deze bewustwording willen mensen een betere toekomst, zien dankzij het internet de toestand in andere landen, ze worden niet alleen meer gedesïnformeerd maar met wat moeite beter geïnformeerd. Zij willen weg van de onderdrukking. Dit brengt onrust. Vaak is het enkel de hoop op beter, de droom die hen wegduwt uit de onleefbaarheid.

De beelden die deze schilderijen vertolken doken voortdurend op in kranten en  tijdschriften en vormen het beeldmateriaal van onze tijd, de 21eeeuwse revoltes en volksverhuizingen.

©️ Gabriëlla Cleuren

Hier is de link naar mijn presentatie in Singulart in het Nederlands, waar u ook op een veilige manier kunt kopen.

Indien u rechtstreeks bij Gabriëlla Cleuren wilt kopen : 

De prijs vernoemd is de afhaalprijs van het kunstwerk en niet ingelijst. Wij verzorgen geen transport.

Optimale inlijsting voor  mijn werk. (uitgetest na vele jaren verschillende mogelijkheden)

Aangezien mijn werken tot tegen de rand van de drager  (papier of linnen )geschilderd of getekend  zijn, moeten zij met een passe-partout , liefst in gebroken wit ingelijst worden, dit om een afscheiding van de omgeving te bewerkstelligen. Daar omheen geeft een natuurlijke lichte houtsoort als lijst de beste en meest neutrale  resultaten. Ook een licht-gouden lijst doet het goed indien dit gewenst wordt.( Zware bombastische lijsten doden het werk). Er kan dan met glas ter bescherming ervoor gewerkt worden en tevens een rug met ophang voor een lijst.

Indien zij op linnen gemaroufleerd worden, geldt dezelfde passe-partoutuitsparing nu voor het linnen rondom, tenzij er op standaardformaten overgegaan wordt . Dan zou toch een minimumrand van 9cm moeten aangehouden worden om het werk tot zijn recht te laten komen. Hierbij wordt dan het linnen over die 9cm,  gespannen over een spieraam. Zo kan het werk gewoon als op linnen geschilderd fungeren.

Dit geldt voor alle werken. Bij een grootte van 73 x 110 cm  is een passe-partout van 9 à10cm aangewezen. Ook bij een half formaat van 74 x 54 cm is 9cm optimaal. Bij kleinere werken kan de passe-partout dalen tot minimaal  7cm. Hele kleine werkjes kunnen op een gebroken witte achtergrond van 35 x 45 cm in het midden of wat naar boven gefixeerd worden ofwel wordt de uitsnijding in het midden of wat hoger gemaakt. Dat hangt van de smaak af.