Een herinnering is altijd gekleurd, heel persoonlijk, het is nooit een feit, daarom is het niet echt een betrouwbaar hulpmiddel in een rechtszaak. Het is virtueel, het leeft in het hoofd, de geest, het hart. Het kan gekleurd worden door wishful thinking, door gesprekken over een bepaald feit, door gevoelens in het algemeen. Gabriëlla: "Herinneringen triggeren creativiteit."
Voor Gabriëlla is herinnering een oceaan vol inspiratie, een wereld naast de echte wereld, een andere virtuele wereld. Gabriëlla: "Virtuele werelden zijn niet perfect, het bestaat uit vrije vormen, in een vrije stijl. Soms zien ze er wat bobbelig uit, maar dat is een deel van hun charme. Net als het brute werk van Basquiat."
De series heten "De wandeling" omdat ze vooral geïnspireerd zijn op de wandelingen die ze maakte en maakt met haar man Wil. Hij moet dagelijks wandelen vanwege gezondheidsredenen. Gabriëlla maakt van die wandelingen iets positiefs. Als ze na een wandeling thuiskomt, schildert ze wat ze tijdens de wandeling heeft gezien, gedacht en gevoeld. Vlakbij hun huis in de regio St-Niklaas liggen 2 grote vijvers, omgeven door kleurrijke natuur, weerspiegelingen, vissen, aalscholvers. In de winter zijn de vijvers gedeeltelijk bevroren, nog zo'n magisch effect.
Ook regen en wind kunnen inspireren. Oorverdovend geruis, water op je voeten, vogels die op de thermiek zweven.
Deze virtuele werelden, zijn denkwerelden , herinneringswerelden en daardoor zeer persoonlijk en ook universeel. Vaak zijn het banale geschiedenissen, vaak ontroerende, vaak pijnlijke die tot het leven behoren, ons leven uitmaken.
Zoals Alain Platel houdt van het imperfecte, het spastische , het onbewuste bij de dans en daarop zijn choreografie ent, zo hou ik bij kunst van herinnering.
Zij is verkleurd, door emotie overwoekerd, door het denken vervormd en gebruik ik eigen ,verklarende pictogrammen om de verstaanbaarheid voor de lezer te verbeteren .
Wat praat er nog behalve de mond ? De tekening, het beeld.
Het poëtisch artistieke , het klungelige is interessanter als het academische. Het is leven.
Vandaar een totaal vrije en soms stuntelige vorm. Ik zie het niet als gebrek, maar wel als specifieke eigenheid.

©️ Gabriëlla Cleuren
Hier is de link naar mijn presentatie in Singulart in het Nederlands, waar u ook op een veilige manier kunt kopen.
Indien u rechtstreeks bij Gabriëlla Cleuren wilt kopen :
De prijs vernoemd is de afhaalprijs van het kunstwerk en niet ingelijst. Wij verzorgen geen transport.
Optimale inlijsting voor mijn werk. (uitgetest na vele jaren verschillende mogelijkheden)
Aangezien mijn werken tot tegen de rand van de drager (papier of linnen )geschilderd of getekend zijn, moeten zij met een passe-partout , liefst in gebroken wit ingelijst worden, dit om een afscheiding van de omgeving te bewerkstelligen. Daar omheen geeft een natuurlijke lichte houtsoort als lijst de beste en meest neutrale resultaten. Ook een licht-gouden lijst doet het goed indien dit gewenst wordt.( Zware bombastische lijsten doden het werk). Er kan dan met glas ter bescherming ervoor gewerkt worden en tevens een rug met ophang voor een lijst.
Indien zij op linnen gemaroufleerd worden, geldt dezelfde passe-partoutuitsparing nu voor het linnen rondom, tenzij er op standaardformaten overgegaan wordt . Dan zou toch een minimumrand van 9cm moeten aangehouden worden om het werk tot zijn recht te laten komen. Hierbij wordt dan het linnen over die 9cm, gespannen over een spieraam. Zo kan het werk gewoon als op linnen geschilderd fungeren.
Dit geldt voor alle werken. Bij een grootte van 73 x 110 cm is een passe-partout van 9 à10cm aangewezen. Ook bij een half formaat van 74 x 54 cm is 9cm optimaal. Bij kleinere werken kan de passe-partout dalen tot minimaal 7cm. Hele kleine werkjes kunnen op een gebroken witte achtergrond van 35 x 45 cm in het midden of wat naar boven gefixeerd worden ofwel wordt de uitsnijding in het midden of wat hoger gemaakt. Dat hangt van de smaak af.