OORLOG, HET EEUWIG TERUGKERENDE NOODLOT uit de reeks "Brave new old Worlds"
Oorlogsweduwen
Gecondenseerde menselijke ervaring, gegroepeerd binnen begrenzingen die zowel beschermen als beperken.
Oorlog : een onmogelijk geachte catastrofe die plots intreedt, ons overvalt , ongeloofwaardig lijkt, een relict uit een ver verleden, dat toch gestalte neemt en zich begint te ontrollen als de tong van een krokodil en tanden die gelijktijdig toehappen. Zijn we in het jaar 2022, de 21e eeuw???
Aan de mens zal niets veranderen. Het boze bestaat en telkens weer groeit het door de bloemen als verschrikkelijk onkruid dat alles verwoest: vergiftigt, dat menselijkheid uitgomt en vernietigt. Het is tweeledig. Het is een deel van de wankele mens. Het verziekt het eigen weefsel en daarna dat van een grote hoeveelheid anderen. De goeden keren zich tegen de goeden in verstandsverbijstering. De generatiekloof wordt uitgespeeld, ouders tegen kinderen, vol ongeloof. Hebben ze nooit kritisch leren denken. Helaas !
Het boze bestaat , vonden wetenschappers, het is reëel, net zoals ogen en oren bestaan. De boze verheugt zich over het leed van anderen, verkneukelt zich over pijn, verdriet, onmenselijkheid, is sadistisch en kent geen empathie, alleen genoegen over pijn en toebrengen van lijden en vernietiging. Daarom duikt het telkens weer op. Is het een stoornis of inherent aan de mens? Waarschijnlijk dit laatste , aan de vernietigingszucht van de mens te zien, de hebzuchtige, de machtige , de nooit verzadigden die het aan menselijkheid ontbreekt zoals het in de cosmos vernietigende krachten geeft die niet te stoppen zijn .
Menselijkheid is bijzonder, is goddelijk, is goed , is hartverwarmend en breekbaar, is als een weerloos kind.
Wij moeten waakzaam zijn.
De verschrikkingen die ons nu bereiken zijn waanzinnig. Kinderen en moeders worden beschoten met artillerie, een verwoestend geweld . Hoe kan je mensen zoiets aandoen in de 21e eeuw, onschuldige weerloze kwetsbare mensen? Het vernietigingsarsenaal staat in geen enkele verhouding meer met onze remmen en de mogelijkheden van ons verstand.
( Remmen hebben we weinig, wij waren sociale wezens van in het begin , hadden geen gevaarlijke organen, dus hadden we die ook niet nodig . )
Maar we hebben ons monsterachtige wapens uitgedacht en kunnen ze niet beheersen.
Het zal de mensheid vernietigen zoals Goya eens beweerde .
Door zulke gebeurtenissen diep geraakt heb ik er vele in beelden vastgelegd als een waarschuwing De escalatie is er eveneens uit af te lezen over de jaren heen. Loopt dit slecht af voor de mensheid?
Indien u rechtstreeks bij Gabriëlla Cleuren wilt kopen :
De prijs vernoemd is de afhaalprijs van het kunstwerk en niet ingelijst. Wij verzorgen geen transport.
Optimale inlijsting voor mijn werk. (uitgetest na vele jaren verschillende mogelijkheden)
Aangezien mijn werken tot tegen de rand van de drager (papier of linnen )geschilderd of getekend zijn, moeten zij met een passe-partout , liefst in gebroken wit ingelijst worden, dit om een afscheiding van de omgeving te bewerkstelligen. Daar omheen geeft een natuurlijke lichte houtsoort als lijst de beste en meest neutrale resultaten. Ook een licht-gouden lijst doet het goed indien dit gewenst wordt.( Zware bombastische lijsten doden het werk). Er kan dan met glas ter bescherming ervoor gewerkt worden en tevens een rug met ophang voor een lijst.
Indien zij op linnen gemaroufleerd worden, geldt dezelfde passe-partoutuitsparing nu voor het linnen rondom, tenzij er op standaardformaten overgegaan wordt . Dan zou toch een minimumrand van 9cm moeten aangehouden worden om het werk tot zijn recht te laten komen. Hierbij wordt dan het linnen over die 9cm, gespannen over een spieraam. Zo kan het werk gewoon als op linnen geschilderd fungeren.
Dit geldt voor alle werken. Bij een grootte van 73 x 110 cm is een passe-partout van 9 à10cm aangewezen. Ook bij een half formaat van 74 x 54 cm is 9cm optimaal. Bij kleinere werken kan de passe-partout dalen tot minimaal 7cm. Hele kleine werkjes kunnen op een gebroken witte achtergrond van 35 x 45 cm in het midden of wat naar boven gefixeerd worden ofwel wordt de uitsnijding in het midden of wat hoger gemaakt. Dat hangt van de smaak af.

