Een reactie van Lou-ann Albiol-Ducos (redactioneel medewerker, assistent beurzen en tentoonstellingen bij Almine Rech, Brussel) op mijn kunstwerk.
Deel 1: Technische beoordeling
Het eerste deel van de feedback richt zich op je technische
vaardigheden. De beoordelaar heeft zijn mening gegeven over de kwaliteit van je
vakmanschap (bijv. kleurenpalet, vorm, textuur, grootte, techniek, kadrering en
compositie).
Hoe beoordeel je de techniek van de kunstenaar op het
gebied van kleuren, vormen, textuur en grootte, evenals het gebruikte
materiaal, medium en proces?
De techniek van Gabriëlla Cleuren toont haar expressiviteit
met acrylverf, die met krachtige penseelstreken en impasto-texturen op papier
wordt aangebracht, wat zowel emotie als beweging oproept. Het kleurgebruik in
haar werken is gedurfd en instinctief, waarbij ze vaak warme en koele tinten
mengt op een manier die eerder psychologische diepgang suggereert dan louter
beschrijving. Door haar behandeling van vormen ontstaan figuren door middel van
gesticulerende abstractie, die figuratieve hints geven zonder exacte definitie,
wat bijdraagt aan het emotionele verhaal. De combinatie van textuur en gelaagdheid
zorgt voor een rauwe, tactiele kwaliteit die de kijker meeneemt in de wereld
van ervaringen en gevoelens van de kunstenaar. Cleurens keuze voor acrylverf
als haar belangrijkste materiaal sluit aan bij haar benadering van schilderen,
energiek en gelaagd, omdat het snel droogt, wat ritmische spontaniteit mogelijk
maakt. Haar proces lijkt instinctief en moeiteloos, gevormd door kleur en
markeringen, die op hun beurt haar introspectieve en humanistische zorgen
krachtig uitdrukken.
Deel 2: Artistieke beoordeling
Het tweede deel van de beoordeling richt zich op de
artistieke en esthetische aspecten van het portfolio.
Wat is de kracht van het portfolio?
De collectieve ervaring in het portfolio van Gabriëlla
Cleuren vertaalt zich in viscerale beelden en opvallend directe emoties. Vooral
‘Idol’ springt in het oog: een indrukwekkende compositie, waarin opgeheven en
uitgestrekte handen een centrale, indrukwekkende figuur omringen, wat hoop,
eerbied en zelfs smeekbeden suggereert. De krachtige toets en het emotionele
kleurenpalet geven de scène energie, terwijl de opeenstapeling van kleur en
textuur een emotionele zwaarte en een gevoel van saamhorigheid overbrengt.
Cleuren vermijdt didactiek door haar geabstraheerde figuratie, die openstaat
voor interpretaties en tegelijkertijd een sterke visuele aantrekkingskracht
heeft. Dit is wat haar portfolio blijvende kracht geeft: het verenigende
individuele gebaar en de gelaagde collectieve symboliek.
Waar ziet de recensent mogelijkheden voor verbetering?
De werken van Gabriëlla Cleuren zouden meer impact hebben
als haar compositorische helderheid meer gefocust was, aangezien sommige
stukken het risico lopen visueel overladen te zijn door de dichtheid van de
penseelstreken en de brede chromatische intensiteit. Expressieve schilderkunst
is een duidelijke kracht in het werk van Cleuren. Het tempo van de emotie zou
echter kunnen worden versterkt door meer momenten van stilte en contrast, of
door naast elkaar geplaatste ruimtes. Een scherper brandpunt in sommige werken
zou ook kunnen helpen om de blik van de kijker te sturen en tegelijkertijd de
narratieve intentie te versterken. Een andere manier om de impact te verdiepen
zonder aan intensiteit in te boeten, is door te experimenteren met
verschillende schalen of het gebruik van negatieve ruimte, wat beweging in het
werk zou kunnen brengen. Door deze aspecten te versterken, zouden haar werken
een diepere weerklank vinden bij potentiële kopers.
Wie of wat kun je volgen en bestuderen, of waar kun je
inspiratie uit halen?
De geanimeerde penseelstreken en complexe afbeeldingen van
Cecily Brown, die de grens tussen verhaal en abstractie doen vervagen, zouden
een grote bron van inspiratie kunnen zijn voor Gabriëlla Cleuren, omdat ze daar
wellicht weerklank in vindt. Browns psychologisch suggestieve, gesticulerende
schilderkunst loopt parallel aan Cleurens emotionele intensiteit op een
vergelijkbare hedendaagse manier.
Een andere geweldige kunstenaar om te bestuderen is Marlene
Dumas, met haar gevoelige weergave van mensen, waarbij de nadruk ligt op
menselijke kwetsbaarheid en sociaal-politieke kwesties, wat indirect de
thematische diepgang en conceptuele kadering van Cleurens werk verrijkt.
Beide kunstenaars tonen de effectiviteit en kracht van
emotionele en fysieke inhoud uitgedrukt in picturale vorm, wat Cleurens oeuvre
aanzienlijk kan verrijken.
Deel 3: Promotioneel overzicht
Waar ziet u de kunstenaar op de kunstmarkt in termen van
publiek, prijsstelling en geschat marktpotentieel?
Gabriëlla Cleuren neemt een onderscheidende positie in
binnen de hedendaagse kunstscene en richt zich op verzamelaars die
geïnteresseerd zijn in expressionistische figuratie en maatschappelijk
geëngageerde kunst. Haar werk resoneert met mensen die belang hechten aan
emotionele authenticiteit en schilderkunstige gebaren, vooral met betrekking
tot Europese kunst vanaf de wereldoorlogen. Haar prijsstelling sluit aan bij de
huidige stand van zaken op de kunstmarkt en is een indicatie van haar
carrièreontwikkeling, vaardigheidsniveau en haar volwassenheid als kunstenaar,
rekening houdend met haar indrukwekkende staat van dienst op het gebied van
solotentoonstellingen. Door efficiënte exposure en een gerichte context zou
haar zichtbaarheid kunnen toenemen binnen middelgrote galeries en
institutionele collecties. Het versterken van haar thematische samenhang zou
haar online aanwezigheid versterken en haar aantrekkelijkheid vergroten voor
internationale verzamelaars die op zoek zijn naar unieke perspectieven.
Tot slot, wat zou het enige advies zijn dat u deze
kunstenaar zou geven met betrekking tot het doel van deze beoordeling?
Vertaald uit het Engels met Deepl.com


