HET LICHT - SYMBOLISCH

 

Ondersteuning van licht


Een emotionele vertelling, waarbij vormen en tinten met elkaar verweven zijn.


Paradox

Een Amerikaanse moslima stelt zich vragen over haar identiteit. Is ze volbloed Amerikaanse of enkel moslima. Wordt zij geaccepteerd in dat land dat zich toch beroept op zijn verscheidenheid? 

Symbool van licht
Een vrouw die zichzelf zelfverzekerd toont door zichzelf te verlichten. De symboliek is hier erg sterk.

Licht is een voorwaarde om te kunnen zien. Het is zo vanzelfsprekend dat we ons er zelden bewust van zijn; het maakt dingen zichtbaar, maar blijft zelf onopgemerkt. Voor de kunstenaar is het echter een visueel hulpmiddel dat hij of zij aanstuurt of een gegeven waar hij of zij vaak naar teruggrijpt in het werk en in de waarneming, omdat het de sfeer bepaalt en zo iets communiceert of gewoonweg overbrengt aan de toeschouwer, zonder dat deze zich daarvan bewust wordt. Het voelt goed. Het geeft helderheid, duidelijkheid en draagt oude archetypische betekenissen in zich die ieder mens, ongeacht zijn of haar cultuur, intuïtief aanvoelt. Het staat voor zuiverheid, goedheid, oprechtheid, waarheid, spiritualiteit, eenvoud en bescheidenheid, kracht, wijsheid en schoonheid, kortom, het goddelijke. Het heeft dus een zeer positieve lading.

Een reeks werken doorheen de tijd waarin het belang van licht voor de mens naar voren komt: licht als symbool.

Van direct zien - vasthouden in donkere tijden - een ritueel object - gebruikt door de mens om de duisternis te verdrijven en gelijkheid te tonen.

Licht als een sociale bindende factor voor hoop - een energie die de mens vervult en verlicht bij het bereiken van zijn doel: alleen of in groep. Licht als symbool van welzijn - licht als een noodzaak - een teruggrijpen om twijfel en moeilijke tijden te overwinnen en onzekerheid weg te nemen.

Deze beelden van licht, waartoe de mens zich altijd aangetrokken voelt, licht in de duisternis, dat verlicht, zichtbaar maakt, een warm gevoel oproept, vaak van solidariteit met anderen, je begeleidt waar je niet kunt zien: licht: symbool van het heldere wanneer je de weg kwijt bent, dat aangeeft waar mijn twijfels liggen en waar alles gereed komt.

Mensen verzamelen zich eromheen. Zelfs dieren worden er op magische wijze door aangetrokken. Deze beelden blijven opduiken in mijn jarenlange werk met schilderen (als ademen en spreken voor mij) als een fascinerend symbool dat mensen niet kunnen weerstaan, dat ze samen zoeken en ervaren om zich te versterken.
Veel mensen hebben hun hele leven symbolisch licht nodig.
Zijn de donkere dagen van vandaag een goed moment om hierover na te denken, om ons licht aan te doen en dat samen met veel mensen te doen?

Somberheid heeft licht nodig. Steek een kaars aan en alles ziet er beter uit, toch? Dus waarom maken ze geen licht?

Ik begon daarover na te denken. Het is een metafoor, licht als een positieve visie op het leven. Licht als symbool. Al enkele werken maakte ik in 2013 en realiseerde pas achteraf dat de kracht van die metafoor al in de schilderijen zat. Ontsnappen aan het donker, het licht binnengaan.

In een periode waarin ik zelf donkere momenten in haar leven doormaakte, verzamelde ik krantenknipsels. Geïnspireerd door de gezichten op de foto's creëerde ik mijn  eigen verhaal, mijn eigen visie.  “Het symbool van licht is iets universeels. Kerstmis is daar een goed voorbeeld van.”

Het gaat om een positieve manier van kijken naar dingen, alles wordt duidelijk, bewustzijn komt in het spel. Het is zoeken naar houvast, vooruitgaan, proberen het donker, de negativiteit kwijt te raken. De diepte voelen. Mensen dragen licht. Mensen worden licht. Licht is hoop, opstijgen uit de duisternis naar het licht. Sociale media en media in het algemeen zijn te negatief, ze maken mensen hard. We hebben meer licht nodig.

©️ Gabriëlla Cleuren

Hier is de link naar mijn presentatie in Singulart in het Nederlands, waar u ook op een veilige manier kunt kopen.

Indien u rechtstreeks bij Gabriëlla Cleuren wilt kopen : 

De prijs vernoemd is de afhaalprijs van het kunstwerk en niet ingelijst. Wij verzorgen geen transport.

Optimale inlijsting voor  mijn werk. (uitgetest na vele jaren verschillende mogelijkheden)

Aangezien mijn werken tot tegen de rand van de drager  (papier of linnen )geschilderd of getekend  zijn, moeten zij met een passe-partout , liefst in gebroken wit ingelijst worden, dit om een afscheiding van de omgeving te bewerkstelligen. Daar omheen geeft een natuurlijke lichte houtsoort als lijst de beste en meest neutrale  resultaten. Ook een licht-gouden lijst doet het goed indien dit gewenst wordt.( Zware bombastische lijsten doden het werk). Er kan dan met glas ter bescherming ervoor gewerkt worden en tevens een rug met ophang voor een lijst.

Indien zij op linnen gemaroufleerd worden, geldt dezelfde passe-partoutuitsparing nu voor het linnen rondom, tenzij er op standaardformaten overgegaan wordt . Dan zou toch een minimumrand van 9cm moeten aangehouden worden om het werk tot zijn recht te laten komen. Hierbij wordt dan het linnen over die 9cm,  gespannen over een spieraam. Zo kan het werk gewoon als op linnen geschilderd fungeren.

Dit geldt voor alle werken. Bij een grootte van 73 x 110 cm  is een passe-partout van 9 à10cm aangewezen. Ook bij een half formaat van 74 x 54 cm is 9cm optimaal. Bij kleinere werken kan de passe-partout dalen tot minimaal  7cm. Hele kleine werkjes kunnen op een gebroken witte achtergrond van 35 x 45 cm in het midden of wat naar boven gefixeerd worden ofwel wordt de uitsnijding in het midden of wat hoger gemaakt. Dat hangt van de smaak af.