AT THE WINDOW van David Claerbouts in Kasteel Gaasbeek



Heel eigen ontdekkingstocht van Claerbouts werk op onverwachte plaatsen  in een historische decor,  + onverwacht geplaatst. Ik kan niet spreken van geïntegreerd. ‘ Verloren,  gevonden beelden’ Niet zelf gemaakt , maar  gevonden in de archeologische vindplaats.  Daarmee kan je ook kunst voorvoeren op een heel eigen manier, het is een verrruiming van het object dat kunst wil maken, doorgeven, de kijker beroeren. Het zijn dan ook hoofdzakelijk foto’s , zelfgemaakte films, zijn medium om de kijker in zijn wereld in te leiden, ermee te confronteren . Werkt het ? 

De 2 spijthebbende figuren : man en vrouw op beroemde begraafplaatsen brengen inderdaad het gevoel van spijt en gemiste kansen over : de betekenis onder de beelden ,  reeds aanwezig ,krijgt een andere betekenis door de confrontatie. We leggen de link.

Betekenis is het hoofdgegeven in kunst door het beeld, het is nooit een copie van iets . D  C doet dat op een heel eigen wijze .

Een vrouw die afscheid neemt (in  keuken op ragfijne toile) .

Zeer etherisch zoals de tijd, slecht daar terwijl hij afloopt, daarna verdwenen en altijd ongrijpbaar. ( Is tijd het ongrijpbaar verstrijken van wat is, naar wat niet meer is ?Of ‘t verglijden van ‘t bewuste naar ’t onbewuste, in overeenstemming met het ritme van de zon en onze planeet?

De pianospeler die alles met zijn muziek vult binnen ,een wereld vd geest  tegenover :

de regen buiten ( film)’t  Alledaagse . Welk gevoel roept de confrontatie op .

De geest vult zich met klank en ritme en iets bijzonders : zelf gemaakt.

Het beeld vd vrouw haren in de wind : niet enkel zien, maar ook voelen. Tweeledigheid = bewustwording ! Dubbelheid aan alles .

In het archief: het jongetje 2x aan het venster . Kijkt naar buiten of naar binnen ? Vind ik nogal verregaand. Tegenstelling , dubbelheid van interpretatie. Aan alles zijn mogelijks twee kanten.

Twee vogels ieder aan één kant v.h. glas = toenadering en scheiding

Film : woodkarver and the forest: film in uiterste traagheid, rustgevend, wisselspel ts. genot en verdriet, schoonheid en destructie.

Je kan niet alles zien in het leven ( met AI gemaakt)

Ook hier weer de dubbelheid van het bestaan+ Rustgevende van ‘doen’

Wildfire beeld in rode kamer :

 : vernietiging vd mens . Dubbelheid :

Wij hebben de wereld nodig , de wereld ons  niet.

Jongentje grafsculptuur : beeldje met rozen.

Je kan de tijd niet terugbrengen. Melancolie!

De meeste beelden zetten tot nadenken over de dubbelheid vh leven.  Brengt ons dat inzicht bij ??????????????

Een geslaagde gedachtengang van bewustmaking.

 Maar dat hoort kunst altijd te zijn

MELANCOLIE is het thema.

©️ Gabriëlla Cleuren