AT THE WINDOW van David Claerbouts in Kasteel Gaasbeek
Heel eigen
ontdekkingstocht van Claerbouts werk op onverwachte plaatsen in een historische decor, + onverwacht geplaatst. Ik kan niet spreken
van geïntegreerd. ‘ Verloren, gevonden
beelden’ Niet zelf gemaakt , maar
gevonden in de archeologische vindplaats. Daarmee kan je ook kunst voorvoeren op een
heel eigen manier, het is een verrruiming van het object dat kunst wil maken,
doorgeven, de kijker beroeren. Het zijn dan ook hoofdzakelijk foto’s , zelfgemaakte
films, zijn medium om de kijker in zijn wereld in te leiden, ermee te
confronteren . Werkt het ?
De 2
spijthebbende figuren
: man en vrouw op beroemde begraafplaatsen brengen inderdaad het gevoel van
spijt en gemiste kansen over : de betekenis onder de beelden , reeds aanwezig ,krijgt een andere betekenis
door de confrontatie. We leggen de link.
Betekenis is
het hoofdgegeven in kunst door het beeld, het is nooit een copie van iets .
D C doet dat op een heel eigen wijze .
Een vrouw
die afscheid neemt (in keuken op
ragfijne toile) .
Zeer
etherisch zoals de tijd, slecht daar terwijl hij afloopt, daarna verdwenen en
altijd ongrijpbaar. ( Is tijd het ongrijpbaar
verstrijken van wat is, naar wat niet meer is ?Of ‘t verglijden van ‘t bewuste
naar ’t onbewuste, in overeenstemming met het ritme van de zon en onze planeet?
De pianospeler die alles met zijn muziek vult
binnen ,een wereld vd geest tegenover :
de regen buiten ( film)’t Alledaagse .
Welk gevoel roept de confrontatie op .
De geest vult zich met klank en ritme en iets bijzonders :
zelf gemaakt.
Het beeld vd vrouw haren in de wind : niet enkel zien,
maar ook voelen. Tweeledigheid = bewustwording ! Dubbelheid aan alles .
In het archief: het jongetje 2x aan het venster . Kijkt
naar buiten of naar binnen ? Vind ik nogal verregaand. Tegenstelling ,
dubbelheid van interpretatie. Aan alles zijn mogelijks twee kanten.
Twee vogels ieder aan één kant v.h. glas = toenadering en scheiding
Film : woodkarver and the forest: film in
uiterste traagheid, rustgevend, wisselspel ts. genot en verdriet, schoonheid en
destructie.
Je
kan niet alles zien in het leven ( met AI gemaakt)
Ook
hier weer de dubbelheid van het bestaan+ Rustgevende van ‘doen’
Wildfire beeld in rode kamer :
:
vernietiging vd mens . Dubbelheid :
Wij hebben de wereld nodig , de wereld ons niet.
Jongentje grafsculptuur : beeldje met rozen.
Je kan de tijd niet terugbrengen. Melancolie!
De meeste beelden zetten tot nadenken over de dubbelheid vh
leven. Brengt ons dat inzicht bij
??????????????
Een geslaagde gedachtengang van bewustmaking.
Maar
dat hoort kunst altijd te zijn .
MELANCOLIE is het thema.

