Het Belgische legaltechecosysteem heeft de expertise en ervaring om een bijdrage te leveren aan de productiviteit en de klantgerichtheid van Justitie.



Volgende overpeinzingen na het lezen van onderstaand artikel :

Het is duidelijk dat bij Ondernemingsrechtbanken speciaal de Ondernemingsrechtbank Gent afdeling Dendermonde ervoor zorgen, dat hun manier van werken zo ondoorzichtig mogelijk is.

Zo gebruiken ze bijvoorbeeld  de KOIM niet zoals in de wet is voorzien.

Iedere ondernemingsrechtbank heeft één of meer kamers voor ondernemingen in moeilijkheden (KOIM) die de toestand van ondernemingen in moeilijkheden opvolgen om de continuïteit van hun activiteiten te vrijwaren en de bescherming van de rechten van de schuldeisers te verzekeren. 

Vanuit het principe “Voorkomen is beter dan genezen”, wenst de wetgever via de KOIM tijdig de moeilijkheden op te sporen en ondernemingen aanmanen om de gepaste herstelmaatregelen te nemen om discontinuïteit af te wenden.


Het bovenstaand is heel belangrijk in het beoordelen of ieder bedrijf in moeilijkheden werkelijk in moeilijkheden is. De grootbanken spelen hier een zeer grote rol en zijn de beste partners voor de Ondernemingsrechtbanken, die ervoor zorgen, dat de voorlopige bewindvoerders en curatoren voor hun zogenaamd hard werk ruim betaald worden.

Als de grootbank beweerd dat een bedrijf niet meer te redden valt, zal de Ondernemingsrechtbank geen verdere stappen nemen om de KOIM in te schakelen. Het bedrijf wordt zonder pardon failliet verklaard wordt.

De Ondernemingsrechtbank Gent afdeling Dendermonde heeft zelfs een speciaal systeem ontwikkeld om de KOIM te omzeilen. 


Het systeem van de voorzitter dat al jaren wordt gehanteerd bij de Ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Dendermonde  bestaat uit een drietrapsprocedure met hetzelfde effect als een ambtshalve faillissement. Het ambshalve faillissement is reeds lang afgeschaft en zeker verouderd omdat het een totale willekeur toestaat en zakkenvullerij van de kant van het gerecht mogelijk maakt. De rechtbank bepaalt dan of een onderneming nog verder kan werken zonder objectieve controles.

De 3 stappen van het systeem :

Stap 1 Systematisch ontneemt de voorzitter (nu een plaatsvervangende magistraat) de aan de onderneming geheel of gedeeltelijk het beheer van het geheel of een gedeelte van haar activiteiten of activa, en stelt in toepassing van art. XX.32 WER ambtshalve een voorlopige bewindvoerder aan omdat er naar zijn oordeel “gewichtige, bepaalde en met elkaar overeenstemmende aanwijzingen bestaan dat de voorwaarden voor een faillissement vervuld zijn”.

Stap 2. De voorlopige bewindvoerder XX.32 WER  gaat dan systematisch over tot dagvaarding in faillissement in zeer korte tijd zonder de KOIM te raadplegen. 

Stap 3  De uitgesproken faillissementsvordering wordt ook weer systematisch behandeld door diezelfde plaatsvervangende magistraat die de voorlopig bewindvoerder XX.32 WER ambtshalve heeft benoemd. Deze systematisch handelende plaatsvervangende magistraat heeft geen enkele vereiste schijn van onpartijdigheid. 

Dit is een systematische omzeiling van de wet en de uitdrukkelijke wil van de wetgever.


Statistisch gezien – volgens de ‘standaard normale verdeling’ – is het aantal aanstellingen van een voorlopige bewindvoerder XX.32 WER in de Ondernemingsrechtbank Gent afdeling Dendermonde ‘abnormaal’ te noemen.
Er zijn in totaal vier Nederlandstalige Ondernemingsrechtbanken met 15 Afdelingen: 
Gent (8 afdelingen) 
Antwerpen (5 afdelingen)
Brussel 
Leuven. 
Een analyse van de publicaties in het Belgisch Staatsblad leert dat er in alle Nederlandstalige afdelingen van de ondernemingsrechtbanken in België, op zes jaar tijd (2018-2024) in totaal 1.078 voorlopige bewindvoerders XX.32WER werden aangesteld. Maar liefst 901 op de 1.078 aanstellingen (83,6% van alle voorlopige bewindvoerders  XX.32WER) gebeurden in Dendermonde (7% van alle afdelingen). Sommige afdelingen gebruiken het instrument van de voorlopige bewindvoerders  XX.32WER zelfs helemaal niet.

Het wordt echt tijd dat de digitalisering ook ter controle van de werkingen van de Ondernemingsrechtbanken zwaar versterkt wordt doorgevoerd. 
Het gebruikte systeem in de Ondernemingsrechtbank Gent afdeling Dendermonde geeft aanleiding tot corruptie en bevoordeling.

Wanneer gaan we eindelijk de 19e eeuw afschaffen in het ondernemingsrecht met eerlijke controle van de personen, die het geld uitdelen!
Ook de politiek en alle andere betroffen personen zoals ook accountants moeten eindelijk hun stem laten horen!
 


CEO ROOV

19 mei 2025 15:15

De acties van magistraten in België leggen op een pijnlijke manier de slechte staat van Justitie bloot. De maatschappelijke impact en kosten van de hoge werklast en systemische onderinvesteringen vallen niet te ontkennen.

Justitie plande in 2021 meer dan 100 miljoen euro te investeren in digitalisering, met het oog op een efficiëntere werking met meer dan 112 miljoen euro aan jaarlijkse kostenbesparingen. De implementatie van dat traject blijkt evenwel zeer hobbelig te verlopen.

De auteur Christophe Verstreken is CEO van het legaltechbedrijf ROOV.

De kwestie

De magistratuur kreunt onder de werkdruk en een klantonvriendelijke digitalisering.

De conclusie

Advocaten maken al volop gebruik van de technologie die de legaltechscene in ons land ontwikkelt. Als ook justitie die omarmt, kan dat efficiëntie ten goede komen.

JustRestart, het platform om schuldeisers en schuldenaren samen te brengen bij Collectieve Schuldenregelingen, werd ontwikkeld in samenwerking met de Vlaamse en Franstalige balies. Bij de lancering in 2023 ondervond het onmiddellijk een plaag van technische problemen. Nog altijd moeten gebruikers informatie grotendeels manueel invoeren, waardoor het als inefficiënt en gebruiksonvriendelijk ervaren wordt. Dat de kosten van een slecht functionerende applicatie integraal worden doorgerekend aan de schuldenaar zet ook kwaad bloed.

Revolutie

Terwijl Justitie samen met onderaannemers niet-gebruiksvriendelijke ‘invulformulieren’ ontwerpt, vindt aan de andere kant van de rechtszaal een ware revolutie plaats. De advocatuur omarmt volop nieuwe AI-toepassingen, die het juridisch onderzoek, het opmaken van contracten, de financiële analyse, enzovoort ondersteunen. Als het digitaliseringstraject van Justitie afgerond is, zal het door de opkomst van die AI-toepassingen waarschijnlijk alweer verouderd zijn.

Het potentieel van de expertise van de Vlaamse legaltechbedrijven voor de magistratuur is enorm.

Oplossingen liggen voor de hand. Vlaanderen heeft een bloeiend ecosysteem van innovatieve en succesvolle legaltechbedrijven. Het Gentse Henchman werd in 2024 verkocht voor liefst 160 miljoen euro. Het wordt gevolgd door start-uppioneers zoals Lawcloud, Knowlex, ClauseBase, Contractify, Legile en ROOV. Die bedrijven ontwerpen applicaties die, met een focus op de klantervaring, de efficiëntie van het juridische ecosysteem verbeteren.

Het potentieel van de expertise van die bedrijven voor de magistratuur is enorm. De toepassingen die zij aanbieden - zoals het automatisch samenvatten van dossiers, het controleren van financiële gegevens, het verwerken van documenten en het structureren van rommelige data - kunnen de productiviteit van de magistratuur met een veelvoud verhogen. Ze kunnen helpen de werkdruk bij Justitie te verlagen, de achterstand te verminderen en de ervaring en bescherming van rechtzoekenden of advocaten te verbeteren. Met andere woorden: de toekomst van de magistratuur ligt in het Belgische ondernemerschap.

Mentaliteitswijziging

Een aanpak waarbij ondernemers en bedrijven actiever betrokken worden bij het functioneren van Justitie vereist wel een mentaliteitswijziging bij Justitie en bij de magistraten zelf. Zij zien commerciële partijen vaak als uit op winstbejag, met onvoldoende respect voor privacy en veiligheid. Hun reserves zijn begrijpelijk, en het gevoelige karakter van Justitie betekent dat zorgvuldig gehandeld moet worden. Maar de financiële sector leert dat commerciële partijen - dankzij het strenge toezicht van de Nationale Bank en de beurswaakhond FSMA - ook succesvol kunnen omgaan met zeer vertrouwelijke data.

De financiële sector leert dat commerciële partijen - dankzij het strenge toezicht van de Nationale Bank en de beurswaakhond FSMA - ook succesvol kunnen omgaan met zeer vertrouwelijke data.

Bovendien kan door die aanpak Justitie haar digitaliseringstraject focussen op de kerntaken, en zo de achterstanden reduceren. Neem de 140.000 personen - zo’n 1 procent van de bevolking - die onder bewindvoering staan. Terwijl in België advocaten of familieleden jaarlijks via een complex manueel platform een rapport moeten uitbrengen, bestaat er in Nederland een rechtstreekse data-uitwisseling met derde partijen. Op die manier kunnen externe softwareproviders na een audit ook rechtstreeks data en rapporten indienen. Dat kan niet alleen de werkingskosten van Justitie verlagen, maar vermijdt ook dat griffiers - overwerkt en overgekwalificeerd - als helpdesk moeten optreden van een applicatie waarbij ze nooit betrokken waren.

Het Belgische legaltech-ecosysteem heeft de expertise en ervaring om een bijdrage te leveren aan de productiviteit en klantgerichtheid van Justitie in België, en zo tegemoet te komen aan de verzuchtingen van magistraten en andere belanghebbenden. Dat alle partijen samen bekijken hoe - ondanks budgettaire beperkingen - we de efficiëntie van Justitie kunnen verbeteren en ze nieuwe technologieën kan omarmen, is voor ons allen van belang.




Reacties