BRAVE NEW OLD WORLDS, onze wereld nu

 

                                                                VERNIETIGD

                                       WRAAK - REVOLUTIE



                                                    DE GEESTEN UIT DE FLES

Als er met vuur wordt gespeeld, komen de demonen tevoorschijn.

Mijn werken over deze staat van zijn waren verzamelde beelden uit het zeer recente heden, kranten en tijdschriften uit de 21e eeuw. Ze zijn zeer actueel en tegelijkertijd erg oud. Wat hun inhoud betreft, behoren ze tot Goya, die 200 jaar teruggaat. Een vergelijking is onontkoombaar en beangstigend. Wat heeft de mens precies geleerd van het verleden? Hoe ver heeft zijn evolutie hem gebracht? Wat meet zijn vooruitgang? Verandert hij noodgedwongen in een staat van ‘mens-zijn’, zoals Nietzsche het noemt? Of keert hij onveranderlijk terug naar de dierlijke staat wanneer de omstandigheden daarvoor rijp zijn? 
Deze beelden zijn daar getuigen van. We kunnen ons afvragen of de mens misschien alleen via de wetenschappelijk-technische route werkelijk de staat van mens-zijn kan bereiken. De techniek om het gevoel van wreedheid over te brengen is een vrije destructieve vorm die ik op een organische manier gebruik.
Ze verklaart zowel de tijd als de misvorming van de mens. De ontbering, de gruwel en de ontberingen spreken tot ons via het onderwerp en het materiaal. De toeschouwer kan dit voelen door de pijnlijke ruwe aanrakingen en stroken.

©️ Gabriëlla Cleuren

Hier is de link naar mijn presentatie in Singulart in het Nederlands, waar u ook op een veilige manier kunt kopen.

Indien u rechtstreeks bij Gabriëlla Cleuren wilt kopen : 

De prijs vernoemd is de afhaalprijs van het kunstwerk en niet ingelijst. Wij verzorgen geen transport.

Optimale inlijsting voor  mijn werk. (uitgetest na vele jaren verschillende mogelijkheden)

Aangezien mijn werken tot tegen de rand van de drager  (papier of linnen )geschilderd of getekend  zijn, moeten zij met een passe-partout , liefst in gebroken wit ingelijst worden, dit om een afscheiding van de omgeving te bewerkstelligen. Daar omheen geeft een natuurlijke lichte houtsoort als lijst de beste en meest neutrale  resultaten. Ook een licht-gouden lijst doet het goed indien dit gewenst wordt.( Zware bombastische lijsten doden het werk). Er kan dan met glas ter bescherming ervoor gewerkt worden en tevens een rug met ophang voor een lijst.

Indien zij op linnen gemaroufleerd worden, geldt dezelfde passe-partoutuitsparing nu voor het linnen rondom, tenzij er op standaardformaten overgegaan wordt . Dan zou toch een minimumrand van 9cm moeten aangehouden worden om het werk tot zijn recht te laten komen. Hierbij wordt dan het linnen over die 9cm,  gespannen over een spieraam. Zo kan het werk gewoon als op linnen geschilderd fungeren.

Dit geldt voor alle werken. Bij een grootte van 73 x 110 cm  is een passe-partout van 9 à10cm aangewezen. Ook bij een half formaat van 74 x 54 cm is 9cm optimaal. Bij kleinere werken kan de passe-partout dalen tot minimaal  7cm. Hele kleine werkjes kunnen op een gebroken witte achtergrond van 35 x 45 cm in het midden of wat naar boven gefixeerd worden ofwel wordt de uitsnijding in het midden of wat hoger gemaakt. Dat hangt van de smaak af.