BRAVE NEW OLD WORLDS, geschreven in 2015
Gegijzelden
Mijn schilderijen bevatten mijn bevindingen over mijn tijd in een verzameling beelden (een grote tijdspanne 1990-2015 samengebracht en kritisch geïllustreerd door de titels). De serie wordt nog steeds aangevuld.
Aansluitend op mijn fascinatie (geboeid) door het werk van Goya: die in zijn grafiek en in zijn zwarte schilderijen vooral, kritisch commentaar geeft op zijn tijd genoten, herinneringen, getuigenissen van de oorlog tussen Spanje en Frankrijk in de 18een 19e eeuw en de mentaliteit van intolerantie in die tijd. Ik stel parallellen voor met mijn eigen tijd. Er is nauwelijks verbetering in de menselijke situatie, 200 jaar later.
De verzamelde beelden MEMORIES FROM the 21stCENTURY zijn talrijk en overal te vinden, profetische voorspellingen, getuigenissen van wraak, onderdrukking, blindheid, extreme hebzucht, ijdelheid, waanideeën binnenkomst, vaak door andere verschijnselen zoals globalisering, ontwrichting en wereldwijde verspreiding. Het is deze 21eke brand lokaal op onze planeet, maar met gruwelijke gevolgen. Net als in bijbelse catastrofes vernietigt de mens zijn omgeving, zijn wereld, zijn bestaan, zijn medemens ...Je hoeft alleen maar beelden te verzamelen om daar bewijzen voor te vinden. Dit is een installatie waarin mijn schilderijen gebouwd zijn op het materiaal waarmee ik werk: mijn tijd.
Mijn medium is schilderen, soms het object. Omdat kunst transformatie is, wordt het beeld aangepast.
Het is de onwerkelijke werkelijkheid in draaglijke vorm gegoten. De sleutel is het creatieve medium dat wordt gebruikt in zoverre dat het de leesbaarheid verstoort maar niet totaal desintegreert in verschillende gradaties. De werkelijkheid wordt zo bewust ingezet en soms tegen de rand van abstractie. Het medium wordt systematisch gebruikt, maar in de bewaring van de emotie spontaan geschreven. Het ontwerp is ondenkbaar zonder computerontwerp en gebondenheid.
Verzamelen is verschillende dingen in relatie zien. Deze lijn brengt begrip waar een enkel werk niet toe leidt. Het tekent het traject van het pad, een pad dat niet van tevoren te zien was, maar alleen zijn vorm geregen krijgt uit een veelheid aan herinneringen.
Maar het blijft altijd schilderen: een beeld van gelaagdheid door inhoud, vorm, kleur, sleutel, bij elkaar gehouden.
Veel unieke beelden, waaronder die hier niet te zien zijn, zitten in mijn boek held, een speciaal kunstboek met beperkte oplage en een essay van Bart Vandenabeele, professor Esthetica en filosofie aan de Universiteit Gent.
Ondanks de inhoud zijn het draaglijke beelden die een beeld geven van de belangrijke aspecten van onze tijd, de 21e eeuw.
©️ Gabriëlla Cleuren 2015
Reacties
Een reactie posten